فصل گرما و داغ شدن بحث قیمت برق

يكشنبه ، 27 تیر 1389 ، 09:38

 

كاهش چند درجه‌اي دماي هوا رنگ بحران برق را كمرنگ تر كرد اما هنوز اين بحران سايه خود را از سر توزيع برق كشور برنداشته است. در اين شرايط برق خانگي به‌طور پراكنده قطع مي‌شود تا مشتركان خانگي چند روز گذشته را كه با اطلاعيه‌هاي هشدار در مصرف آب و برق شركت‌هاي آبفا و توانير پشت سر گذاشته بودند، فراموش نكنند.

به گزارش بانکی دات آی آر فصل گرما و داغ بودن بازار اخبار برق اين روزها وزير نيرو را به محافل مختلف پارلماني و رسانه‌اي كشانده است تا در زمينه اقداماتش درباره تامين و توزيع برق توضيح دهد.بر اين اساس وي در تازه‌ترين اظهاراتش از افزايش 2.5 برابري قيمت برق خبر داده است.

در حال حاضر برق، يكي از حامل‌هاي انرژي دريافت‌كننده يارانه است كه در بودجه امسال 3200‌ميليارد تومان براي آن يارانه پيش‌بيني شده است، اما قرار است با اجراي قانون هدفمند كردن يارانه‌ها اين يارانه از برق حذف و با افزايش قيمت آن جبران شود.

 

 

طی روزهای اخیر محدودیت هایی در مصرف برق واحدهاي توليدي به صنايع كشور تحميل شد و اكنون، وزير نيرو كه توانست با كمك وزارت صنايع و معادن و تفاهمي كه براي قطع برق صنايع براي تامين برق خانگي، آرامش نسبي را بر روزهاي بحران برق حاكم كند از برقراري آرامش كامل در صورت آزادشدن بهاي برق سخن مي‌گويد و معتقد است اگر هر كيلو وات ساعت برق 430 ريال فروخته شود، مشكل صنعت برق حل مي‌شود و نيازي به يارانه ندارد كه اين صنعت را بدهكار كند.


در اين شرايط برق صنايع قطع مي‌شود تا نگراني‌ها از تامين برق خانگي برطرف شود، صنايع بايد توليد خود در ساعت 12 تا 18 را به نصف كاهش دهند تا بار سنگين مصرف بر دوش تاسيسات برق نيفتد و تاسيسات برق را كه به گفته مدير كل دفتر توليد شركت توانير در معرض خطر جدي قرار داشتند را نجات دهند.


اين در حالي است كه سال هاست كارشناسان صنعت برق با اشاره به مستهلك بودن شبكه برق كشور، بر هم خوردن آن را پيش‌بيني كرده و در عين حال برخي ديگر نيز با اشاره به اتلاف25 درصدي برق توليدي در شبكه برق كشور از نياز به سرمایه‌گذاری سنگینی در اين بخش خبر مي‌دادند که مطمئنا دولت از پس آن بر نخواهد آمد و اين در حالي است كه بدهي‌هاي دولت به اعضاي سنديكاي صنعت برق نيز به نگراني ديگري در ادامه راه توليد و توزيع برق تبديل شده است.

افزایش نگرانی ها سبب شده دولتي‌ها توپ آن را به زمين مجلس مي‌اندازند و در گزارشي اعلام مي‌كنند كه حذف بخش مربوط به هدفمند کردن یارانه‌ها از لایحه بودجه 1388 از سوی مجلس و اقدام بی‌سابقه مجلس در ارائه قانون بودجه به صورت ناتراز به دولت، موجب افزایش بدهی دولت در بخش صنعت برق شد.اين بدهي كه تا پايان سال گذشته به53 هزار و 600 میلیارد ریال رسيده .


به اين ترتيب با گذشت چند روز از بحراني كه كشور را فراگرفته و هنوز هم سايه خود را بر سر توليد و مشتركان خانگي حفظ كرده است، دلايل خاموشي‌ها از زبان وزير نيرو به عنوان نماينده دولت بيان شد، دلايلي كه تا چند روز پيش زير سايه گرماي هوا قرار گرفته بود و اكنون با گذشت چند روز خود را نشان داده است و از مشكلات زير ساختي صنعت برق كشور و شبكه‌هاي فرسوده توزيع حكايت مي‌كند.

خبرهای منتخب بانکی دات آی آر :

*=======================*

فشار کنکور ، کافی نت ها را تعطیل کرد!

گردشگری/تصاویر بسیار دیدنی از باغ پرندگان اصفهان

گزارشی جالب از یک شهر عربی در قلب امریکا + عکس

کاریکاتورهای جالب در مورد شرکت برتیش پترولیم - 1

فناوری / خودروهای الکترونیکی ولوو + عکس

آقای فوتبالیست ! لطفا فیس بوک خود را بروز نکنید!

فناوری . نرم افزار ضد تقلب ویژه دانشجویان

گزارشی از مرکز بازپروری معتادان اینترنتی در چین

بوسه هایی برای تحریم / گزارش تصویری

تاریخچه ی شرکت انیمیشن پیکسار + گزارش تصویری

گزارش تصویری / کور شدن برای آزادی

هزينه آموزش يك ايراني از ابتدايي تا دكترا

فیس بوک ، مادر را به فرزندانش رساند!

چرا کار فرماها فروشنده زن را ترجیح می دهند؟

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-2

پرفروش ترین اسباب بازی های دنیا-1

وقتی بازار لوازم آرایشی صدای AP را هم درمی آورد!

استفاده از کمترین امکانات برای تبلیغات + عکس

15 چیزی که شما در مورد استیو جابز نمی دانید

گزارش تصویری / 10 هتل لوکس دنیا

فواره هایی که جاذبه ی گردشگری هستند

بحرانی به پهنای خلیج مکزیک + عکس

ضربه ای که گوگل به اقتصاد جهانی می زند!

گردشگری/ مرنجاب ,مرز زمین و آسمان

کره جنوبی چگونه به ثروت و قدرت رسید؟+تصویر

گزارش تصویری / نحوه بستن چمدان برای یک سفر طولانی

طنز/ اندر مصائب کار در شرکت های دولتی

افتتاح موزه لندن / گزارش تصویری

دستفروشان آثار هنری در نیویورک / گزارش تصویری

 

► 6 موردی که نباید در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارید
زندگی شما چقدر می‌ارزد؟ ◄

مطالب مرتبط
بنر